jeugdenberoep

Eindhoven positioneert zich als voortrekker binnen de Brainport regio op innovatief niveau wereldwijd. Daarvoor is het nodig dat de regio Eindhoven over de benodigde aantallen voldoende getalenteerde vakmensen en hoogopgeleide kenniswerkers kan (blijven) beschikken. Jeugd+Beroep levert daartoe een funderende bijdrage via een eigentijds en sterk imago van bètatechniek in de samenleving, kennismaking door jongeren en ondersteuning van leerkrachten en opvoeders. Techniek als tool en niet als doel.

Jeugd+Beroep fungeert als kenniscentrum betreffende wetenschap- en techniekeducatie gericht op talentontwikkeling (talentenkracht) als partner van het primair onderwijs waar techniekeducatie een wettelijk verplicht vak is. De dienstverlening richt zich via de school en in toenemende mate ook de kinderopvang op basisscholieren alsmede hun opvoeders en leerkrachten.

Met deze activiteiten draagt Jeugd+Beroep tevens op grote schaal bij aan de bekendheid van Brainport en daarmee aan de trots en het ambassadeurschap bij inwoners.

Voortzetting van het gemeentelijk subsidie ter hoogte van minimaal € 140.000 per jaar alsmede inbedding van de activiteiten van Jeugd+Beroep per 1 juli 2011 binnen de stichting Korein vormen een garantie voor continuïteit, kwaliteit en mogelijke uitbreiding van de geboden didactische producten t.b.v. 4- tot 14-jarigen. Na 2014 kan de overstap worden gemaakt van een structurele subsidierelatie naar een relatie op basis van projectsubsidiëring. Eén en ander is mogelijk omdat Korein als missiegedreven maatschappelijke onderneming in zuidoost-Brabant, op deze wijze wil investeren in Brainport 2020.

Het bovenstaande kan Jeugd+Beroep niet alleen met Korein realiseren, dus werkt zij samen met een veelheid aan belanghebbenden in het onderwijs en het werkveld, met name Brainport, gemeenten, basisscholen, VMBO-scholen, kindercentra, TU/e, Fontys, Wetenschapsknooppunt Brainport, Platform Bètatechniek, De Ontdekfabriek en het regionale bedrijfsleven.

Eindhoven 11 mei 2011                                                     Bestuur Stichting Jeugd en Beroep

Kanaaldijk Zuid 5a - 5613 LE Eindhoven - Tel: 040–294 89 40 - info@jeugdenberoep.nl - Fiscaalnr. 8106.20.017 - KvK Nummer: 17142514 - Rabobank rekeningnummer NL73 RABO 0183 6338 06